Adidas og Parley! CSV og posisjonering?

Sportsgiganten Adidas

Adidas er som vi vet en enorm aktør innen sport og fritidsklær. De leverer sko til alt fra løpeturen i skogen, til barneskolens fotballturnering. På like linje med klær og utstyr til en rekke anledninger.

De fleste av oss eier jo et par joggesko, eller som mange også sier her i Norge, sneakers. Adidas er den nest største sneaker giganten i verden, toppet kun av Nike, de hadde bl.a den mest solgte sneakeren i 2016.

Ettersom markedet stadig blir større og sneakers mer og mer ikoniske, hiver artister som bl.a Kanye West, Pharrell Williams og Run DMC seg ombord på «hypetoget». Dette har blitt det som kalles en «Colab», altså et samarbeid  om en type sneaker e.l. mellom forskjellige aktører.

Adidas, Nike og Puma (og en rekke andre produsenter) gjør årlige colabs med diverese aktører i kampen om kundene. Hvilket bringer meg videre til årets samarbeid med, Parley for the Ocean.

Parley for the Oceans

Jeg kunne sikkert skrevet meg ihjel om de utallige kolleksjonene Adidas besitter, men dette innlegget skal omhandle samarbeidet Adidas har med organisasjonen; Parley for the Ocean.

Skjermdump fra Parley.tv

I 2012 stiftet Cyril Gutsch Parley for the Oceans, da han mer eller mindre «over natten» endret sitt selskap fra å være et designselskap til en miljøorganisasjon.

Som organisasjonen selv uttrykker på deres nettsider:

PARLEY IS THE SPACE WHERE CREATORS, THINKERS, AND LEADERS COME TOGETHER TO RAISE AWARENESS FOR THE BEAUTY AND FRAGILITY OF OUR OCEANS AND COLLABORATE ON PROJECTS THAT CAN END THEIR DESTRUCTION.

Parley for the Ocean og Adidas har hatt et samarbeid siden 2015 og lanserte i 2016 sin første limited edition sneaker laget av bl.a plastikk fanget opp fra havet og også fra strender m.v. før det nådde ut i havet. Siden dette har det kommet en og annen kolleksjon.

I år lanseres bl.a en ny sneaker, hvilket også har vært en tidligere slager blant «sneaker heads». Denne vil inneholde rikelig med plast fisket opp fra havet.

Bilde hentet fra Adidas.no

Posisjonering og markedsføring

Dette stod vel kanskje litt i fare for å fremstå som et helbarket reklameinnlegg på vegne av ovennevnte, men det er det altså ikke. Det er ikke til å legge under en stol at samarbeidet disse i mellom ikke er annet enn positivt for miljøet, men er det virkelig kun derfor en gigant som Adidas gjør dette?

La oss ta for oss noe så grunnleggende og komplekst som et selskaps posisjoneringsstrategi. Dette handler om hvilken posisjon selskapet har hos målgruppene, altså er det ønskelig å bli assosiert med noe som får forbrukeren til å velge akkurat ditt produkt. Hvilket kan bidra til et konkurransefortrinn og forhøyet merkeverdi.

Ved å ta for seg noe som er så viktig hos så mange, som miljø og klima, når de ikke bare ut til nye målgrupper, men de blir også valgt fremfor andre som følge av en voksende miljøbevissthet. Dette skaper økt salg og økt omsetning ved siden av det faktum at mye av deres markedsføring blir «gratis».

Miljø er som nevnt viktig, og miljø engasjerer. Media liker å skrive om det som engasjerer og Adidas får igjennom slike samarbeid masse oppmerksomhet som fører til en solid posisjonering samt økt synlighet både på sosiale plattformer, men også i media generelt. Det er nok av bloggere og andre influencers som tar til ordet for miljøforkjempelsen og også disse bidrar til «gratis» markedsføring av slike produkter.

Vi har andre eksempler på slik  «gratis» markedsføring, også i Norge, hvor bl.a Elkjøp i 2016 reklamerte i anledning nyåpning av deres Phonehouse-butikk på Kløverhuset, hvor de ti første kundene kunne sikre seg en Iphone 6 til hundrelappen. Utsalgsprisen var i utgangspunktet 5995,-. Dette er spennende og det skaper en viss «hype», media tar så roret for markedsføringen, og selskapets utgifter minker i takt med økt presseomtale. De gjentok denne suksessen også under nyåpningen av butikken deres på Sandvika Storsenter.

Skjermdump fra ba.no

Tilbake til miljøet og Adidas’ samarbeid med Parley for the Ocean.

At gigantprodusenter benytter seg av nyplast mv. i deres produksjon gjør alt annet enn, i dette tilfelle, å bidra til mindre plast i havet. Snarere tvert imot. Ved økende bevissthet på miljø, aktive miljøforkjempere mv. fører ikke slikt til annet enn negativ publisitet for merkevaren. Her kommer det geniale med Adidas’ «Parley A.I.R strategi»  inn i bildet. Samtidig som de brander seg som et selskap som står for CSV, eller «Creating Shared Value» følger de også bevegelsene i samfunnet hvor blant annet miljøengasjert ungdom er en voksende målgruppe.

 Creating Shared Value

“Shared value is not social responsibility, philanthropy, or sustainability, but a new way for companies to achieve economic success.” Michael E. Porter and Mark Kramer, “Creating Shared Value,”

Gigantselskap har stått i sterk motvind i tide og utide, hvor de bl.a beskyldes for sosiale, miljømessige og økonomiske problemer verden rundt. Tanken om at selskap tjener store penger på bekostning av lokalsamfunn og ellers har ført til mindre tillit og «kastet» de inn i en ond sirkel det har vært vanskelig å komme seg ut av.

Mye av skylden til dette må selskapene selv påtå seg. Med liten vilje til å tenke nytt, og problematikken rundt å utvikle, og tilpasse seg et utviklende samfunn har vært noen av problemene. Kortsiktig profitt har overskygget langsiktig suksess.

Ser vi på hva Nestlé har gjort for å skape shared value. Så har de istedenfor å fortsette med miljøbelastende kaffedyrking, hvilket også neglesjerte lokalsamfunnene, satt i gang med veiledning og ressursfordeling slik at lokalsamfunnene selv kunne dyrke kaffebønnene. De hjalp de lokale bøndene å starte sine egne farmer og kjøpte videre så bønnene direkte fra disse. Ikke bare bidro dette til økonomisk vekst i lokalsamfunnene, men det ga også Nestlé en pålitelig kilde til premium bønner. Altså, godt for selskapet og godt for samfunnet, de skapte shared value.

Hva Adidas her har igangsatt er en CSV-strategi som ikke bare skaper nye målgrupper og fremmer vekst i salg, de tar også tak i  et verdens problem vi på ingen måte bør overse. Plast i havet er et reelt problem, og ved slike kolleksjoner som dette hvor hvert par sko i snitt bruker rundt 11 plastflasker er uten tvil et tiltak som ikke bare tar tak i et verdensproblem, men som også fungerer som en solid brand-strategi for selskapet i sin helhet.

 

Det kan jo tenkes at Adidas og Parley med sin «Parley A.I.R strategi» kan lede vei for at også flere selskap skaper shared value. Videre kan det jo tenkes at bedrifter som har sittet fast i den ovennevnte onde sirkelen også kan fortsette å vokse, ikke bare alene, men sammen med de lokalsamfunn og det verdenssamfunn de berører.

 

Kilder:
  • http://www.adidas.no/parley
  • https://www.ba.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/teknologi/tilbringer-38-timer-i-ko-for-a-sikre-seg-roverkjop/s/5-8-314842
  • http://www.brandcognition.no/no/merkevarebygging/posisjonering/
  • http://business.financialpost.com/investing/trading-desk/nike-vs-adidas-the-three-stripes-is-making-gains-on-the-swoosh-but-that-doesnt-tell-the-whole-story
  • https://www.dezeen.com/2017/10/05/adidas-originals-unveils-its-first-shoe-made-with-parley-ocean-plastic/
  • https://www.dezeen.com/2016/06/08/cyrill-gutsch-interview-parley-for-the-oceans-founder-ocean-plastic/
  • https://edition.cnn.com/style/article/how-sneakers-rose-to-catwalk-fashion/index.html
  • https://estudie.no/posisjonering/
  • https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value
  • https://www.inc.com/zoe-henry/why-adidas-partnered-with-this-nonprofit-to-make-a-shoe-out-of-ocean-waste.html
  • http://www.parley.tv
  • https://www.sharedvalue.org/about-shared-value
  • http://www.trulydeeply.com.au/2017/10/adidas-parley-shared-value-brand-strategy/

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *